Metoda interlopă "Ajutorul lui Batman": O femeie și-a vândut casa și a pus toți banii într-un coș de gunoi pe stradă
Postat la: 29.11.2024 09:52 | Scris de: ZIUA NEWS
O nouă metodă, numită "Ajutorul lui Batman", începe să ia amploare. Acesta a fost și în cazul unei femei, care și-a vândut casa și a pus toți banii într-un coș de gunoi pe stradă, la îndemnul unor falși polițiști.
Escrocii utilizează diverse metode pentru a convinge victimele să-și divulge datele bancare, ajungând să le lase fără economii. Un astfel de caz a fost al unei femei de 74 de ani din Bulgaria. Dar politistii români atrag atentia ca anul acesta la noi in tara peste 3000 de batrani au fost escrocati prin diverse metode puse la cale de lumea intelopă. Povestea, dezvăluită de jurnaliștii postului de televiziune NOVA, arată cum femeia a fost victima unei fraude complexe.
Timp de două luni, aceasta a crezut că vorbește la telefon cu polițiști care îi solicitau ajutorul pentru a demasca o rețea de hoți cu ramificații în România și Turcia. Sub această pretext, femeia a fost convinsă să-și vândă casa și să-și strângă toate economiile și bijuteriile. În final, suma de aproximativ 50.000 de euro, convertită în leva și transportată în România ascunsă în dresuri, a fost aruncată într-un coș de gunoi de la o autogară din București. Această metodă de înșelăciune este cunoscută în lumea specialiștilor în fraude bancare sub numele de „ajutorul lui Batman".
Hoții folosesc o tehnologie numită „Voice Over IP" pentru a masca propriul număr de telefon, astfel încât acesta să pară unul oficial. „Nici banca, nici poliția nu vă vor cere vreodată să faceți operațiuni sau să oferiți sprijin prin telefon pentru prinderea unor grupări. Dacă închideți apelul și reapelați numărul respectiv, ar trebui să răspundă cineva de la bancă sau instituția reală, dacă acel număr este legitim", a explicat Alin Becheanu, membru al comisiei antifraudă a Asociației Române a Băncilor (ARB).
Escrocii construiesc o poveste credibilă, oferind victimei indicii aparent legitime: „Bună ziua, sunt comisarul Popescu de la Secția 12. Doamna de la bancă probabil v-a explicat situația. Ca să aveți încredere că vorbiți cu mine, căutați numărul nostru pe Google, veți vedea că aparține Secției 12.", Victima verifică informația, iar când numărul pare valid, capătă încredere. Exact acest lucru i s-a întâmplat femeii din Bulgaria,. Când a încercat ulterior să apeleze numărul pentru a-și recupera banii, și-a dat seama că fusese înșelată. Incidentul a avut loc la sfârșitul lunii octombrie, dar până acum suspecții nu au fost identificați.
„Până în septembrie, Poliția Română a înregistrat 3.100 de cazuri de fraude prin investiții. Când discutăm despre criminalitatea cibernetică, ne referim la o activitate transcontinentală. O astfel de fraudă implică cel puțin două țări, dar poate implica mai multe, prin transferuri multiple de bani și rețele de cărăuși, ceea ce face investigațiile extrem de dificile.", a afirmat Sorin Stănică, comisar-șef în cadrul IGPR, despre amploarea problemei.
Conform Directoratului Național de Securitate Cibernetică, doar 7% dintre victimele fraudelor online sau telefonice reușesc să-și recupereze banii. În acest context, autoritățile române, alături de ANCOM, lucrează la un proiect de lege pentru a preveni clonarea numerelor de telefon asociate instituțiilor publice sau bancare. Această inițiativă ar putea reduce semnificativ astfel de fraude în viitor.