Mașini electrice: încărcarea wireless în 10 minute este viitorul apropiat!

Postat la: 15.03.2023 09:53 | Scris de: ZIUA NEWS

Mașini electrice: încărcarea wireless în 10 minute este viitorul apropiat!

O echipă de cercetători de la Universitatea Chalmers din Suedia a dezvoltat un sistem promițător de încărcare prin inducție pentru mașinile electrice. Acesta oferă o putere fenomenală (până la 500 kW) și nu necesită cabluri. Acest lucru înseamnă că bateria unei mașini electrice poate fi reîncărcată fără cabluri în doar câteva minute.

Reîncărcarea este în prezent o problemă majoră, deoarece piața automobilelor electrice se dezvoltă într-un ritm rapid. Numai în Franța, anul trecut, vânzările le-au depășit chiar și pe cele ale mașinilor diesel, în timp ce numărul stațiilor de încărcare continuă să crească lent. Așadar, mașinile cu o autonomie foarte mare nu sunt neapărat relevante.

În prezent, producătorii și furnizorii de echipamente lucrează în principal pentru a oferi stații de încărcare mai puternice, permițându-le automobiliștilor să își reîncarce mai rapid mașinile. Acest lucru merge mână în mână cu dezvoltarea tehnologiei de 800 de volți, care este utilizată în multe modele, cum ar fi Kia EV6 și Porsche Taycan. Dar o echipă de oameni de știință lucrează în prezent la o alternativă.

Mai mulți cercetători de la Universitatea Chalmers din Suedia au dezvoltat o soluție de încărcare mai convenabilă decât stațiile de încărcare convenționale. Este vorba despre un sistem de încărcare prin inducție (fără cabluri sau fire), capabil să furnizeze o putere incredibilă de 500 kW. Ca fapt divers, cele mai puternice stații de încărcare utilizate în prezent în Franța sunt cele de la Lidl, care ating 360 kW.

Producătorul chinez Nio, care oferă deja stații de schimb de baterii, a lansat recent în China implementarea stațiilor sale de 500 kW, care pot reîncărca o mașină de la 10 la 80% în 12 minute. Gigantul chinez Geely dispune, de asemenea, de stații de 600 kW pentru a reduce acest timp la 10 minute.

Soluția concepută de echipa profesorului Yujing Liu, șeful Departamentului de Inginerie Electrică de la Chalmers, este prima de acest tip care oferă o putere atât de mare, fără cabluri. Această performanță se datorează în parte utilizării semiconductorilor din carbură de siliciu.

Dar asta nu este tot. Pentru a realiza acest lucru, sistemul funcționează la o frecvență de 80 kHz, comparativ cu 20 kHz pentru sistemele de inducție convenționale utilizate în prezent. Cu cât frecvența este mai mare, cu atât mai multă căldură este generată în timpul încărcării. Pentru a compensa acest lucru, oamenii de știință folosesc bobine realizate din fire Litz, care sunt compuse din fire de cupru izolate individual. O soluție care nu exista în urmă cu câțiva ani.

Un alt avantaj al acestui sistem este eficiența sa excelentă. Un sistem convențional de încărcare prin inducție are pierderi de până la 50%. Aceasta înseamnă că pentru fiecare cantitate de energie consumată, doar jumătate ajunge la mașină, restul fiind "pierdut" sub formă de căldură. Cel dezvoltat de Universitatea Chalmers pierde doar 1-2% din energia generată, potrivit comunicatului de presă. Acest lucru este, evident, neglijabil. Dar asta nu este tot. Vestea bună este că tehnologia este atât de avansată încât ar putea fi comercializată în curând.

Dar acest lucru nu este planificat. Yujing Liu recunoaște că nu este cu adevărat utilă, în timp ce spune că conectarea mașinii electrice cu un cablu nu durează prea mult. Cercetătorii ar trebui, prin urmare, să vizeze utilizarea industrială cu această soluție, care se așteaptă, de asemenea, să coste mai mult decât o stație de încărcare convențională.

Alte companii și producători lucrează, de asemenea, la soluția de încărcare prin inducție. Este în special cazul companiei Tesla, care a oferit o imagine a viitorului său dispozitiv cu ocazia zilei investitorilor din 1 martie. Cu toate acestea, producătorul nu a dezvăluit niciun detaliu despre această alternativă, care ar putea vedea în curând lumina zilei.

Volvo a testat, de asemenea, tehnologia pe XC40 Recharge în martie 2022, în timp ce London EV Company Limited (LEVC) a încheiat un parteneriat cu Nissan pentru a o experimenta. Dar, deocamdată, această soluție nu este încă disponibilă pentru publicul larg.