Eșecul plafonării prețului la RCA: Proiectul a fost retras de pe masa guvernului. Explicațiile ASF

Postat la: 24.03.2023 11:52 | Scris de: ZIUA NEWS

Eșecul plafonării prețului la RCA: Proiectul a fost retras de pe masa guvernului. Explicațiile ASF

Proiectul privind plafonarea prețurilor la polițele de Răspundere Civilă Auto (RCA), pregătit ca urmare a colapsului companiei Euroins, a fost retras, anunță oficialii guvernului. Propunerea urma să fie discutată vineri, 24 martie, de Executiv.

"În privința proiectului de plafonare a prețului RCA pregătit la propunerea Autorității de Supraveghere Financiară, acesta nu figurează pe ordinea de zi, deoarece a fost retras de ASF", a spus Dan Cărbunaru. Conform ASF, care a retras proiectul, este nevoie de o analiză a observațiilor venite din spațiul public.

„Ca urmare a observațiilor pronunțate pe proiectul inițial pus în dezbatere publică, proiectul a fost retras tocmai pentru a se realiza o analiză completă a acestor observații", a declarat purtătorul de cuvânt al ASF Daniel Apostol.

El a explicat că fiecare parte implicată a făcut propria analiză a proiectului şi a venit cu propriile observaţii. "Noi trebuie să le analizăm cu amănuntul pe fiecare", a adăugat el. Potrivit reprezentantului, au fost aduse note de completare sau modificare din partea reprezentanţilor pieţei de asigurări.

"Este firesc să ţinem cont de astfel de observaţii făcute în perioasda de dezbatere, de aceea proiectul a fost retras, tocmai ca să facem o analiză asupra acestor observaţii", a arătat el, precizând că nu poate spune cât va dura această analiză.

Proiectul de plafonarea a tarifelor RCA pe şase luni, elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), a fost publicat în dezbatere de Ministerul Finanţe, miercuri. Autorităţile voiau astfel să îngheţe temporar, pentru 6 luni, tarifele de primă practicate de asigurători pentru contractele RCA încheiate ulterior datei intrării în vigoare la nivelul tarifelor de primă proprii calculate şi practicate de aceştia la data de 1 martie 2022, iar în situaţia în care tarifele de primă practicate la 1 martie 2022 sunt mai mari decât cele practicate la data de 1 martie, 2023 atunci asigurătorii RCA aplică cel mai mic tarif de primă, "astfel fiind asigurată o dispersie a riscurilor la nivelul pieţei de asigurări".

Comisionul de distribuţie se limita la un maximum de 8% din prima brută încasată. În ultima perioadă a fost înregistrată o evoluţie ascendentă a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA, se arăta în document, iar prin această măsură „se elimină potenţialul impact negativ al creşterii preţurilor inclusiv ca urmare a inflaţiei şi a luării în calcul a ultimului tarif de referinţă publicat de către ASF în luna martie 2023".

Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) şi Patronatul Industriei Asigurătorilor din România (PIAR) afirmă că nu sunt de acord cu proiectul de Hotărâre de Guvern care instituie o plafonare pe termen de 6 luni a tarifelor de primă la asigurările RCA.

Industria arată că proiectul încalcă legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic şi ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze şi mai mult piaţa de asigurări RCA. Mai mult, cele trei organizaţii amintesc şi că s-a mai apelat la o astfel de măsură şi în anul 2016, tot prin HG, iar soluţia nu a fost benefică nici pentru piaţa de asigurări din România şi nici pentru asiguraţi, nici pentru persoanele prejudiciate.

"UNSAR, BAAR şi PIAR au luat notă de proiectul de Hotărâre de Guvern care instituie o plafonare pe termen de 6 luni a tarifelor de primă la asigurările RCA, făcând următoarele precizări: Industria nu poate fi de acord cu Proiectul de HG, care încalcă în mod evident legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic şi ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze şi mai mult piaţa de asigurări RCA. Legislaţia trebuie modificată, dar necesită un pachet de măsuri mai amplu care să fie discutat împreună cu toate părţile direct implicate. Există soluţii esenţiale pentru o piaţă funcţională şi atractivă dedicată consumatorilor:

- Îndreptarea articolelor specifice din Legea nr. 132/2017 care nu permit asigurătorului un control al costurilor, conducând astfel la dezechilibre importante în funcţionarea normală a pieţei de asigurări bazată pe competitivitate, profitabilitate şi prudenţialitate.

- Demararea unui proiect naţional ce vizează reducerea frecvenţei şi gravităţii accidentelor rutiere şi adoptarea unor măsuri urgente de creştere a gradului de cuprindere în asigurare şi de combatere reală a fraudelor care să vină imediat şi eficient în sprijinul eforturilor deja existente în această zonă. Practic, la fiecare 100 de maşini înmatriculate în ţara noastră, cel puţin 6 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale şi decese, comparativ cu 4,08% - frecvenţa înregistrată în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,7% în Cehia, 2,3% în Ungaria şi 1,65% în Croaţia. UNSAR, BAAR şi PIAR s-au angajat într-un astfel de demers, şi se declară deschişi în a colabora cu alte organizaţii şi instituţii publice în acest sens", arată organizaţiile, într-un comunicat de presă comun.

Industria precizează că la o soluţie similară s-a mai apelat şi în anul 2016, tot printr-un HG, când s-au plafonat tarifele de primă RCA.

"Realitatea a demonstrat că nu a fost o soluţie benefică nici pentru piaţa de asigurări din România şi nici pentru asiguraţii şi persoanele prejudiciate deopotrivă, mediul concurenţial a fost grav afectat, iar România s-a confruntat în 2021 şi 2023 cu un faliment şi o insolvenţă de o magnitudine mult mai mare decât falimentele anterioare din industria de asigurări. În plus, trebuie reamintit că împotriva României s-a declanşat procedura de infringement care a încetat abia după ce s-a renunţat la intervenţia statului în politica de preţuri a societăţilor de asigurare", arată patronatele.

Potrivit acestora, în prezent, deşi numărul de vehicule înmatriculate a depăşit 10 milioane, numărul asigurătorilor RCA activi din România este de doar 8 (ca termen de comparaţie, Cehia are 12 la o piaţă de aproximativ 6 milioane de vehicule).

"Mai mult, se pune întrebarea dacă acţionarii sunt dispuşi în continuare să investească într-un mediu de business impredictibil, şi intr-o piaţă RCA marcată de 4 falimente în ultimii 8 ani, în contextul în care costul de capital necesar, raportat la expunere, pentru a îndeplini cerinţele de solvabilitate, este în creştere. Industria de asigurări a fost şi va continua să fie un partener profesionist şi echilibrat în vederea asigurării unui cadru legislativ care să îmbunătăţească funcţionarea pieţei de asigurări, în beneficiul tuturor cetăţenilor", adaugă organizaţiile.