Aderarea României la Schengen nu e o prioritate. Mai degrabă ne orientăm către OCDE!

Postat la: 15.10.2022 13:12 | Scris de: ZIUA NEWS

Aderarea României la Schengen nu e o prioritate. Mai degrabă ne orientăm către OCDE!

De departe, cel mai important obiectiv pe care-l are România astăzi și cel mai plin de consecințe este aderarea la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), deoarece acolo vom avea beneficii concrete atunci când vom avea statutul de membru.

Aderarea la Schengen este mai mult un obiectiv politic, iar ținerea în afară a României, Bulgariei și Croației a fost o pedeapsă politică, demonstrativă, consecințele acestui fapt fiind puțin vizibile.

Deși s-a afirmat în repetate rânduri că România îndeplinește toate condițiile pentru aderarea la acest spațiu, țara noastră a avut și are doar un statut incomplet de membru al UE, intrarea în Schengen întregind acest statut și conferind calitatea de membru deplin.

Până la urmă, Spațiul Schengen este un spațiu fără controale vamale, iar consecința practică a aderării ar fi că se facilitează trecerea la granițele dintre țările membre.

Pentru majoritatea românilor consecința intrării în Schengen este destul de redusă, ea însemnând doar simplificarea tranzitului de persoane și marfă la granițe prin desființarea birourilor vamale.

Consecința economică pentru România ar fi minimă, de doar 1% procentual din PIB, pe când aderarea la OCDE ar presupune beneficii de zeci de procente pentru economie. Astfel, mi se pare puțin exagerată afirmația conform căreia aderarea la Schengen ar fi obiectivul numărul unu al României.

Majoritatea țărilor din UE sprijină aderarea României, Olanda fiind aproape singura țară care s-a opus în mod consecvent, motivul mult vehiculat în media fiind competiția între portul Constanța și portul Rotterdam.

Soluția, însă, nu este boicotul ci negocierea si diplomația. Olanda este un important investitor pentru România, iar rivalitatea între porturile din cele două țari e o falsă temă, deoarece portul Rotterdam are o pondere cu 40% mai mare în ce privește traficul de mărfuri față de portul Constanța, având și avantajul unei rute mai accesibile.

Petrișor Peiu

Extrase din Emisiunea „Dincolo de propagandă", moderată de Andrei Gușă, care poate fi urmărită în fiecare vineri începând cu ora 13 pe Facebook Radio Gold FM, dar și pe platforma goldtv.ro)