Achiziția tramvaielor din București, sub investigația DNA și a Parchetului European

Postat la: 18.06.2024 17:35 | Scris de: ZIUA NEWS

Achiziția tramvaielor din București, sub investigația DNA și a Parchetului European

Achiziția celor 100 de tramvaie realizată de Consiliul General al Capitalei din fonduri europene a intrat în atenția procurorilor DNA și a Parchetului European condus de Laura Codruța Kovesi. În cele din urmă, furnizorul turc a fost înlocuit de un consorțiu româno-chinez, ridicând suspiciuni de nereguli.

Valoarea achiziției, de 843 milioane lei, a fost atribuită de Nicușor Dan în primul său mandat consorțiului româno-chinez format din Astra Vagoane Arad și compania de stat chineză CRRC Qindao Sifang. Acest contract a devenit subiect de anchetă atât pentru DNA, cât și pentru Parchetul European.

Gabriela Firea, fostul primar al Capitalei, a pregătit inițial contractul pentru compania turcească Durmazlar Makina, însă rezultatul licitației a fost contestat de consorțiul româno-chinez, obținând anularea atribuirii la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).

Contractul de achiziție, semnat de Nicușor Dan pe 11 mai 2021, după luni de întârziere, reprezintă cel mai mare contract de achiziții publice atribuit vreodată de Primăria Capitalei, finanțat prin Programul Operațional Regional. Pe 29 februarie 2024 a fost livrat tramvaiul cu numărul 80, dar procesul de achiziție a fost marcat de numeroase controverse.

Compania turcească și consorțiul româno-chinez au dus o luptă acerbă pentru acest contract, susținute de Firea, respectiv de Dan. Contractul inițial atribuit turcilor în noiembrie 2019 a fost contestat și anulat de consorțiul româno-chinez, iar sesizările privind neregulile au dus la implicarea procurorilor.

Procurorii DNA investighează neconformitățile dintre cerințele din Caietul de Sarcini și produsele livrate. Un aspect cheie este utilizarea unui motor cu o putere de 100 kW, față de 120 kW cât era specificat. Această neconformitate a generat o corecție financiară de 10% din valoarea contractului, adică 84 milioane lei. Nicușor Dan a afirmat că a câștigat disputa cu Ministerul Fondurilor Europene privind această corecție.

Primăria Bucureștiului a cheltuit 14 milioane lei pentru redimensionarea peroanelor stațiilor de pe linia 41, pentru a acomoda tramvaiele produse de consorțiul româno-chinez. Aceste costuri neprevăzute nu au fost incluse în Caietul de Sarcini inițial, iar ajustările peroanelor pe alte linii au dus la costuri suplimentare.

Aceste neconformități au provocat dubii în rândul membrilor comisiei de recepție a tramvaielor, constituită la nivelul Societății de Transport București (STB), privind legalitatea recepției. Parchetul General European, condus de Laura Codruța Kovesi, a răspuns evaziv solicitărilor Newsweek România privind investigația, invocând politica de a nu comenta cazurile în curs pentru a nu afecta procedurile.

În campania electorală pentru alegerile locale din acest an, Nicușor Dan a criticat atribuirea inițială a contractului de către Firea, acuzând complicații juridice și pierderi de timp. Dan a susținut consorțiul româno-chinez, subliniind că atribuirea inițială a fost greșită. În spatele achiziției tramvaielor ar sta o grupare diversă, inclusiv Valer Blidar, patronul Astra Vagoane Arad, și deputatul PNL Cristina Trăilă. Aceștia au avut legături de afaceri și politice care ar fi influențat licitațiile, potrivit Newsweek România.

Scandalul a ajuns și în Parlament, unde s-au făcut acuzații de corupție legate de numirile politice și contractele atribuite. Fostul director al STB, Adrian Criț, a fost anchetat de DNA pentru o afacere similară, însă dosarul a fost clasat în 2016. Criț a fost reangajat de Nicușor Dan în 2021, dar a fost presat să demisioneze un an mai târziu.

Pe plan internațional, compania chineză CRRC, parteneră în consorțiu, este văzută ca o entitate de stat, cu legături strânse cu Ministerul Căilor Ferate din China. Nicușor Dan a declarat că achiziția de tramvaie este o prioritate în noul său mandat și intenționează să achiziționeze încă 250 de tramvaie, deși această strategie contrazice trendul european de a investi în metrou pentru transportul urban.